söndag 30 oktober 2016

Favorit-hörn

I ett hus där renoveringen präglar i det närmaste vartenda rum, direkt eller indirekt, och effektivt förhindrar att någon som helst system för ordning och reda upprätthålls känns det ibland ganska oinspirerande att hålla efter även sådant som jag annars gillar att pyssla med. Blommor och annat sådant där pynt, ni vet. När skåp och fönsterbrädor förvandlats till tillfälliga förvaringsplatser för svällande högar av sådant som snart ska hitta sin nya plats antingen i något av de nya rummen där uppe eller i något av de rum här nere som kommer att möbleras om och få nya funktioner när sovrummen flyttas upp, ja, då är det varken lätt eller roligt att städa och hålla snyggt runtom heller. Därför är vårt hem just nu rätt tråkigt att betrakta och jag försöker att blunda för det och tänka att istället för till ingen nytta alls städa konstant så jobbar jag med saker som gör att vi närmar oss målet snabbare.

Härom dagen uppenbarade sig dock ett gyllene tillfälle att slå två flugor i en smäll. Bosse och jag röjde ett hörn som varit överhopat av sådant som så småningom ska förpassas in i pysselrummet som ska inredas i det som i dag är pojkarnas rum. Med ett tomt hörn i vardagsrummet öppnades massor av möjligheter upp och vi valde att så att säga gå händelserna i förväg och påbörja den ommöblering som vi planerat när vårt sovrum återgår till att vara bibliotek och således befriar vardagsrummet från bokhyllor och böcker. Som sagt; i stort sett alla rum här nere kommer att påverkas av flyttkarusellen när renoveringen är i hamn.

När vår gode vän och granne Rolf flyttade från Niklasgården här intill för drygt ett år sedan, skänkte han en del möbler och saker till oss. En av klenoderna var detta gamla drängaskåp, som vi förvarat i Stora Salen i väntan på flytt in i vardagsrummet, där det så småningom ska tjäna som laddningsstation för allt uppladdningsbart. Här kommer laddare till telefoner, datorer och surfplattor att trängas med laddare till tandborstar, radiostyrda leksaker och så klart uppladdningsbara batterier. Jag älskar skåpet och tycker att det ser ut som om det verkligen hittat sin plats där i hörnet. Och givetvis passade jag ju på att plantera om och flytta några blommor och sätta dit en tavla när jag ändå var i farten...

Bredvid skåpet hamnade ytterligare en gåva från Rolf, den lilla piedestalen som ståtat i den vackraste trädgården i Bjärröd. Nu väntar den på att limmas i fogarna, skrapas och målas om, men även i lite skamfilat skick pryder den sin plats, tycker jag. Det lilla bordet kommer att försvinna härifrån när Den Stora Flytten drar igång; det ska bli sybord i nya pysselrummet.

Den lilla söta tavlan uppe på skåpet kommer från mitt föräldrahem och är en av sex tavlor med sagotema målade av Britt-Lis Erlandsson. Jag tror att den föreställer grodprinsen och hans prinsessa som badar i dammen, men jag är inte säker. Oavsett motiv så är den så magisk och spännande, både i stämning och färg. Dessutom skimrar den i mina ögon av barndomsljus och frid.

Som sagt så är det inte ofta för närvarande som jag har någonstans att vila ögonen här hemma, men just nu är just detta hörn mitt favorithörn i huset och jag ser fram emot att få skapa fler!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar