måndag 18 juli 2016

Välkommen till Café Ingalunda!

Du som brukar läsa här har nog på känn att mitt förhållande till det skrivna ordet är djupare och mer kärleksfullt än min relation till bilder. Således får texten dominera min blogg - vanligtvis. I dag blir det dock annorlunda, för här bjuder jag nu på en bildbomb från vår lekstuga ...jag menar Bjärröds nya café! Humlalyckan får härmed konkurrens när Alvar, Vilgot, Arvid och Edith har den stora äran att hälsa dig välkommen till Café Ingalunda!



Här finns allt för den fikasugne: kakor, tårta, glass, kaffe, te...

Lekstugan köpte vi för några år sedan av grannarna Axbergs och pojkarnas idé om lämplig lekstugelek har sedan dess varit att driva ett café, som grannarna Olbers på Humlalyckan gör.

Vi målade väggarna ljusblåa och taket vitt, samt satte in ett till fönster/serveringslucka. En arbetsbänk i lagom höjd är förstås ett måste och erbjuder dessutom gott om förvaringsplats bakom skynket av vaxad textil (en duk som blev för liten när vi bytte köksbord) för fula saker, som typ krocket-spel och badleksaker. Tallrikshyllan är en gammal paradhanddukshängare. Lägg märke till den smarta vev-vispen på väggen; ett fantastiskt alternativ till elvisp!


De flesta möbler och inventarier är, liksom den här porslinshyllan och dess servis, införskaffade på loppmarknad eller second hand-butiker. Det är bra att ha en mormor/gamlamormor som älskar loppisar och som har tid att besöka dem! Sedan har ju så klart mamman pysslat och ordnat med att klä insidan med tapet och sådant tramsigt; inte för att barnen bryr sig det minsta utan för sitt eget höga nöjes skull...

En jättesöt glass-affisch som jag hittade på internet när jag egentligen bara var på jakt efter inspiration för att tillverka en egen. Den här var så perfekt att jag glatt övergav tanken på att pyssla ihop en på egen hand. Väldigt humana glasspriser erbjuder den dessutom!

Den som vill kan ringa och beställa! Jag älskar kassaapparaten och gissar att den har ca 40 år på nacken. Den ropades in på Tradera just när vi börjat planera att förvandla lekstugan till café.


Edith håller koll på räkenskaperna. Endast kontanter mottages som betalningsmedel!

Välkommen att beställa genom luckan om du vill bli serverad i trädgården!

Från personalens sida... Griffeltavlan är en gammal, gammal sak från mina farföräldrars hus som tidigare varit speceriaffär. Den gröna färgen runtom är original, men kakorna och deras bakgrund var terapiarbete för undertecknad under ett par mörka vinterkvällar.

Den som vill får gärna inta sin fika inomhus... De fina kakorna (chokladbollar, dammsugare, jordgubbe och slickepinne) har syster/moster Maja virkat, plus ytterligare några sorter. Gardinerna är ett felköp; de skulle fått pryda vårt matrum om de inte varit för korta. Hit till lilla Ingalunda var de istället för långa och räckte lätt till två fönster. Den gula hinken räddades från skräpkontainern som åt upp allt skräp när högstadiedelen på T4-skolan i Hässleholm tömdes inför nedläggningen och krukväxten är en gammal plast-ranunkel som använts då jag behövde några blommor att sy på en klänning inför Arvids dop.

Världens minsta café har förstås världens minsta kassörska!

Välkommen in till Café Ingalunda!

Nu är det färdiglekt för mamman; nu har jag haft mitt roliga och överlämnar glatt till barnen att fortsätta det viktiga värvet att leka. Och då menar jag verkligen att jag släpper taget. Så här tycker jag att det ska se ut; nu har jag inrett, pysslat - och dokumenterat det hela just med avsikten att låta sönerna och dottern förvalta det helt enligt egna önskemål. Säkert kommer caféet i mina ögon inte att vara lika gulligt när de fått hållas ett tag - i en liten hurts under draperiet finns andra tavlor, dukar, småmöbler och saker som jag valt bort men som de säkert kommer att se något i som jag missade. Och så ska det få vara! Lekstugan är en plats för lek - och den leken är inte längre min!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar