lördag 24 juni 2017

Midsommarmagi - med närodlade, ekologiska jordgubbar från Sösdala!

Dagen före midsommarafton inleder jag mitt sommarlov. Eller lov och lov, istället för att jobba med att förbereda elever för livet utanför skolan, jobbar jag nu med att förbereda inför midsommarafton. Närmare bestämt bakar jag tårta på tårta, medan jag en smula desillusionerat konstaterar att de lockande, lysande, magiska, mystiska timmar som kallas midsommarafton antagligen inte någonsin i egen kraft har ägt en aura större än de trägna kvinnors, som ägnat timmar av oromantiskt, svettigt arbete med att skapa förutsättningarna för en skimrande, glittrande, förtrollad midsommarnattsdröm - främst för alla andra, och kanske en liten aning för sin egen skull.

En av nackdelarna med att träda in i matronans ålder och ansvar är insikterna som drabbar en och de djupare insikter som de förra i sin tur genererar. Kallduschen när man inser att mamma, farmor och mormor med största sannolikhet inte upplevde den magi som mitt barn-jag gjorde inför åttio- och nittiotalens festkvällar; att deras sinnen troligen snarare fylldes av tankar på huruvida maten skulle räcka eller hur i all sin dar de skulle lyckas hålla huset städat tills gästerna anlänt än av förväntan inför kvällens upplevelser av glitter  av stillheten och den blågröna skymningens skimmer i bakom trädkronorna när solen går till vila en liten stund under årets kortaste natt. För att inte tala om käftsmällen som vältaligt upplyser en om att det här borde du verkligen ha fattat utan att behöva uppleva känslan inifrån...

För nog är det egentligen självklart att någon måste fixa alla de där detaljerna som tillsammans bygger helheten hos en härlig, klassisk midsommarfest. Någon måste städa och klippa gräset, någon måste plocka blommor och binda kransar, någon måste stryka klänningar och skjortor, någon måste duscha barn och klippa och rensa deras naglar, någon måste handla och laga all maten, någon måste plocka jordgubbar och baka tårtor; allt detta som sammantaget med stämningen och gästernas humör bildar perfektionen hos sommarens ljusaste kväll.

Så jag jobbar på med mina tårtor. Jag lyckas ställa in ugnen fel och bränner den första. Jag suckar, börjar om och tackar Gud för att min del av kalasförberedelserna den här gången endast sträcker sig till att baka tårtorna. Det tunga lasset drar Rebecka, vars hem vi ska gästa på midsommarafton. Och så plockar jag med barnens kläder och så fixar jag mellanmål, suckar över att barn behöver äta ständigt och jämt, kollar vädret (vågar jag vänta med att plocka kransblommorna till imorgon, tro?), konflikthanterar lite här och tröstar och blåser lite där, ringer maken för att höra om han är hemma i tid så att jag kan åka och plocka jordgubbar ikväll, suckar lite till över att behöva åka tre mil till närmsta jordgubbsfält, planerar för läggtider och suckar lite till över att något så roligt som midsommar ska behöva föregås av så här mycket arbete...

Men så vänder plötsligt allt. I en av de där facebookgrupperna som ömsom får en att le av igenkänning, tillhörighet och stolthet över den gemensamma hembygden och ömsom driver en till förtvivlans rand när den ogenerat blottar all inskränkthet, egocentricitet och självgodhet som ryms i människan, dyker det upp ett tips om en nystartad ekologisk jordgubbsodling med självplock - strax utanför Sösdala! Raskt stuvar jag om i planerna, plötsligt blev allt mycket lättare att rådda. Bosse kommer hem, två av tre tårtor blir klara och tas ut från ugnen, kvällsmat serveras och sedan drar jag iväg alldeles ensam, mot Söderlunds småbruk strax gamla Sösdala by.

Och här bjuder livet mig på en oväntad upplevelse. Den lilla gården ligger på solsidan av en ekskogsklädd bergknalle, mellan den urgamla landsvägens ringlande grusvall och den nya riksvägens raka asfaltsband. Ett par hästar hälsar välkommen och inne på gårdsplanen står två av grannarna och dryftar på grannars vis sådant som grannar är till för. Petra, ägarinnan till gården, berättar på en högst kommunikativ blandning av svenska och engelska att det är första året de odlar och säljer jordgubbar och att plantorna kommer från hennes hemland, Holland. Bakom stallet sluttar markerna ner mot den lilla trögflytande ån och här öppnar sig himmelriket - den gamla åkern har gett liv åt rad efter rad av de största, rödaste och sötaste jordgubbar jag någonsin träffat på.

Jordgubbarna är ekologiska, kravmärkta och helt obesprutade. Ogräset mellan dem rensas bort med handkraft och ett par fågelskrämmor har vakttjänst dygnet runt. Ute på åkern, med bruset från stora världen ...eller jag menar stora vägen i öronen, vinden i håret, Dagens gubbar är av sorten Rumba och så småningom kommer de vimpelprydda markeringsbanden att öppnas upp även mot odlingarna med Sonata- och Salsa-jordgubbar. Det går snabbt och lätt att få ihop ett par kilo och efter vägning i ladan sker betalningen enkelt med Swish eller kontanter.


Väl hemma sköljer jag bären och ställer durkslaget på tork på köksbänken. Den sista tårtbotten gräddas medan jag och sönerna slår oss ner framför Sommar med Ernst i sällskap av en skål chips och varsitt glas fyllt av vätska av varierande karaktär. Morgonen därpå är det midsommarafton. Bosse är ledig och vi är två som kan dela på det dagliga arbetet. Finkläderna stryks, grädden vispas och tårtorna läggs ihop. På bänken lyser jordgubbarna, lockande och löftesrika. Ute lyser solen, lika lockande och löftesrik den när jag cyklar Bjärröd runt i jakt på rödklöver. Grannen Ulla kommer med en bukett av de mest fantastiska vilda och tama blommor som sprider sin balsamiska väldoft i huset medan kransarna åt mina båda minsta växer till under mina händer. På granngården pågår de sista förberedelserna inför morgondagens bröllop. Midsommaraftonens förmiddag är lika lugn, behaglig och förväntansfull som gårdagen var stressig och besvärlig och jag börjar tro på midsommarmagin igen.

Och så blev det dags för avfärd. Mot midsommarfirandet på Vannarödsvägen, mot magin, mot glädjen, glittret och glammet. För visst blev vår midsommarafton precis så där magisk och skimrande som jag önskade. Med jordgubbstårta, sill, köttbullar, lek, skratt och sommar i uterummet. Och visst kom regnet precis när det var dags att klä midsommarstången och visst blev vi blöta allihop och visst skrattade vi och visst klarnade det upp lagom till kvällen... Precis som det ska vara på midsommarafton. Och vi var tillsammans som förr, Ida, Rebecka, Helena och jag och en drös trevliga människor därtill och våra barn lekte som om de varit vi för trettio år sedan. Midsommarmagi på riktigt.


Och förresten, vill du också plocka jordgubbar på Söderlunds småbruk, så har de öppet vardagar 15-19 och helger 9-14.30. Adressen är Sösdala 2068 och du kommer dit om du kör in på vägen mot Skoghus, fortsätter förbi gamla Sösdala by och tar höger när vägen delar sig. Sedan har du gården direkt till höger, vid hästhagarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar